۱۴۰۰.۰۸.۱۲

پیام معنوی هنرمند انیمیشن در دومین روز از برنامه «هفته فیلم انیمیشن در اصفهان» گفت: نمی‌توان گفت دیزنی مخترع انیمیشن بوده است، ولی چون خیلی از اولین‌های انیمیشن با دیزنی اتفاق افتاد، مانند ساخت اولین انیمیشن صدادار، اولین انیمیشن با موسیقی، اولین انیمیشن رنگی، اولین انیمیشن بلند سینمایی، آن را به عنوان مکتب دیزنی می‌شناسیم. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سه‌شنبه 11 آبان‌ماه در دومین روز از برنامه «هفته فیلم انیمیشن در اصفهان»، با حضور پیام معنوی هنرمند فعال عرصه انیمیشن، مکتب دیزنی نقد و بررسی شد. در این برنامه که به همت حوزه هنری استان اصفهان، دفتر تخصصی سینما و با اجرای احسان سراهیان (مدیرعامل دفتر هوگو) در میان جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان انیمیشن در ساعت 17 برگزار شد، پیام معنوی ضمن نمایش قطعاتی از انیمیشن‌های ساخته شده توسط دیزنی، در مورد مکتب دیزنی گفت: جالب اینجاست که دیزنی مخالفان و موافقان زیادی داشت و ما نمی‌توانیم راجع به دیزنی صحبت کنیم، ولی راجع به انیمیشن صحبت نکنیم. وی افزود: نمی‌توان گفت دیزنی مخترع انیمیشن بوده است، ولی خیلی از اولین‌های انیمیشن با دیزنی اتفاق افتاد، مانند ساخت اولین انیمیشن صدادار، اولین انیمیشن با موسیقی، اولین انیمیشن رنگی، اولین انیمیشن بلند سینمایی و... وی ضمن بیان تاریخچه‌ای از ایجاد اولین انیمه‌ها در جهان و همچنین انیمیشن که شروع آن در آمریکا با وینزور مک کی انیماتور کلاسیک با اثری به اسم دایناسور کرتی بود، خاطرنشان کرد: دیزنی در ۱۹۰۱ در شیکاگو به دنیا آمد و زمانی که وارد کار انیمیشن شد شخصیت کارتونی به اسم «فلیکس گربه» مشهور شده بود، چنان که با چارلی چاپلین بر سر محبوبیت در آمریکا در رقابت بود، در آن زمان ایده خرگوش بازیگوش که اولین کاراکتر دیزنی است ساخته شد. معنوی ادامه داد: پس از ساخت اولین کاراکتر خرگوش، ایده ساخت کاراکتری به شکل موش یا همون «میکی موس» به ذهن او رسید و پس از ۳ سال کار ساخته شد. این همزمان بود با آمدن صدا بر روی تصویر و اینجا بود که دیزنی سعی کرد اولین انیمیشن صدادار را به وجود بیاورد. سخنران این برنامه تأکید کرد: اولین انیمیشن رنگی دنیا را دیزنی با اسم «گل‌ها و درخت‌ها» ساخت و این کار برای دیزنی اسکار بهترین کار تکنیکال را به ارمغان آورد و پس از آن پروژه «سفیدبرفی و هفت کوتوله» با عنوان اولین انیمیشن بلند تاریخ سینما ساخته شد که یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های انیمیشن دنیا بود و جایزه اسکار را به خاطر خلاقیت و نوآوری برایش به همراه داشت. وی تصریح کرد: این جوایز برای دیزنی کافی نبود و او بلندپروازتر از این حرف‌ها بود، فلسفه ساخت «سفیدبرفی و هفت کوتوله» این بود که دیزنی معتقد بود من همیشه کاراکترهایی ساخته‌ام که مردم خندیده‌اند، حالا می‌خواهم ببینم می‌توانم کاراکتری بسازم که مردم گریه کنند و بینندگان واقعاً برای سفیدبرفی در صحنه‌ای که سیب سمی را می‌خورد گریه کردند. معنوی خاطرنشان کرد: در همین زمان دیزنی دوست داشت کاراکترها مثل بازیگران زنده، ری‌اکشن نشان دهند پس با کمک بازیگران به کاراکترها جان داد و حالات بازیگران را انیمه کرد. سخنران مدعو ادامه داد: سفیدبرفی بار درام را ایجاد کرد. انیمیشن پینوکیو دنیای زیر آب را برای اولین بار به مردم نشان داد، در فانتازیا بر اساس موسیقی انیمیشن ساخته شد، در بمبی نقاشی را به چالش کشاند و واقع‌گرایی را وارد دنیای انیمیشن کرد، در دامبو فانتزی و خلاقیت را با هم به کار برد. وی افزود: یکی از چیزهایی که باعث شد دیزنی بیشتر در مورد پریان فیلم بسازد، این بود که دو دختر داشت و آنها علاقه‌مند به قصه‌های پریان بودند. متأسفانه دو کار آخر دیزنی همزمان شد با جنگ جهانی دوم و دیده نشد. پیام معنوی گفت: پس از تجارب مختلف در عرصه انیمیشن، دیزنی به تأسیس دیزنی لند پرداخت. در دیزنی لند ۲۵۰۰ نفر کار کردند و افتتاحیه جالبی نداشت و همزمان که کارگرها از آن بیرون می‌رفتند افتتاح شد، اما اکنون دیزنی لند یکی از موفق‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های دنیاست. وی خاطرنشان کرد: دیزنی تا سن ۶۱ سالگی ۵۹ بار نامزده جایزه اسکار شد و بیشترین جایزه اسکار را به خودش اختصاص داد، آخرین جایزه دیزنی برای داستان‌ ماری پاپینز در سال ۱۹۶۶ بود و پس از آن دیزنی بر اثر سرطان ریه درگذشت. انتظار می‌رفت که با مرگ دیزنی شرکت دیزنی از بین برود، اما برادرش کار را ادامه داد و دیزنی در حال حاضر روز به روز گسترده‌تر می شود و اگر دیزنی یک کشور بود، سیزدهمین کشور ثروتمند جهان بود. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha